Periodontitt – Periodontal behandling

Periodontitt er en betennelse i vevet rundt tannen. Ved periodontitt ødelegges tannens festefiber, samt at kjevebenet brytes ned og kan bli helt eller delvis ødelagt.

Periodontitt er en utbredt tannkjøttsykdom, og den viktigste årsaken til tanntap etter fylte 45 år, og man regner med at ca 10% av den voksne befolkningen utvikler alvorlig periodontitt.

Symptomer

Det er viktig å påpeke at man ikke alltid får tydelige symptomer ved periodontitt, og at vi anbefaler jevnlige undersøkelser hos tannlegen for å oppdage unormalheter. Men skulle du oppleve blødende og hovent tannkjøtt, vedvarende dårlig ånde, forandringer i tannkjøttet mellom tennene eller mulig løsere tenner er det viktig at du tar kontakt med oss slik at vi kan undersøke nærmere.
Husk at en enkel tannkjøttbetennelse (gingivitt) ikke trenger å utvikle seg videre ved rask behandling.
I tillegg finnes det andre risikofaktorer som røyking, arvelig sykdom, stress og dårlig tannhygiene som kan være med på å forårsake periodontitt.

Behandling

Dersom man ikke har god tannhygiene kan man over tid utvikle betennelse i tannkjøttet, som skyldes at et mykt belegg blir liggende rundt tennene. Og dersom dette belegget ikke fjernes kan det forkalke seg, og vil ikke være mulig å pusse bort selv. Da må man til tannlegen eller tannpleier for å fjerne dette belegget vi kaller tannstein.
Dersom tannstein utvikler seg kan det trenge ned i lommene mellom tannen og tannkjøttet, og føre til at bener rundt tennene brytes ned. Over tid kan denne betennelsen strekke seg så langt at bentapet fører til løse tenner som man kan oppleve å måtte fjerne. Det vil normalt sett ta mange år før man kommer så langt i sykdomsforløpet.

Ved systematisk behandling og rensing hos tannlegen, er godt tannhygiene og opplæring i grundig rens viktig. Vi vil vise deg teknikker og verktøy for best mulig resultat. God oppfølging er viktig, og vi vil sammen legge opp til et individuelt behandlings- og oppfølgingsløp.

Parkveien 60, 0254 OSLO

E-post: post@slottsparkentannklinikk.no